PERDAGANGAN
• Topik pengajaran banyak melibatkan fakta
• Guru perlu memberi penerangan yang jelas disamping contoh yang bersesuaian
• Pelajar sukar untuk mengingat fakta
• Sesi pengajaran banyak menggunakan kaedah berpusatkan guru berbanding kaedah berpusatkan pelajar kerana guru perlu terlebih dahulu memberi penerangan kepada pelajar.
SAINS
• Pelajar tidak menguasai bahasa pengantar iaitu bahasa Inggeris menyebabkan pelajar tidak memahami isi kandungan pelajaran.
• Pelajar tidak berminat mempelajari Sains kerana menganggap mata pelajaran tersebut adalah sukar.
• Pelajar sukar memahami teori.
• Ujikaji dalam makmal hanya banyak dilakukan oleh pelajar yang rajin dan pandai, pelajar lemah menganggap ianya sekadar ujikaji dan tidak serius ketika menjalankan ujikaji.
• Guru gemar menggunakan kaedah berpusatkan guru. Sebagai contoh, kaedah kuliah– menyebabkan pelajar menjadi jemu, hilang tumpuan dan kurang penglibatan pelajar.
• Pelajar kurang membaca, kurang fokus, pasif di dalam kelas, tiada inisiatif untuk memahami isi kandungan mata pelajaran Sains.
Thursday, November 19, 2009
AKTIVITI 7: KELEMAHAN PENGAJARAN SAINS DAN PERDAGANGAN
Posted by Mohd Fadzli Bin Samsudin at 3:06 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment