? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN KELAS : KONSEP KAJIAN TINDAKAN

1. Model Kajian Tindakan
Stephen Kemmis adalah pengasas pertama yang mengilhamkan model kajian tindakan yang melibatkan proses kitaran dua kali. Proses ini melibatkan empat fasa utama iaitu :

(i)refleksi
(ii)merancang
(iii)tindakan
(iv)pemantauan



Model Kajian Tindakan Ringkas oleh Kemmis (MacIsaac, 1995)

2. Model Kajian Tindakan Yang Lebih Kompleks
Seterusnya model kajian tindakan Kemmis di huraikan lagi ke bentuk yang lebih kompleks melibatkan 5 fasa yang berlainan iaitu :


(i) Diagnosis
(ii) Perancangan tindakan
(iii) Mengambil tindakan
(iv) Menilai
(v) Mengambil tindakan spesifik


Model Kajian Tindakan yang Kompleks
( Susman 1983)
Peringkat permulaan dimulakan dengan pengenalpastian masalah. Seterusnya data di kumpul bagi tujuan diagnostik. Seterusnya disusuli dengan cadangan kajian tindakan yang mungkin. Seterusnya data dikumpul dan dianalisis dan cadangan alternatif yang paling efektif di pilih berdasarkan hasil analisis. Penilaian di lakukan bagi mengenalpasti cadangan tindakan yang paling spesifik bagi menyelesaikan sesuatu masalah. Proses ini sentiasa berkitar sehinggalah satu penyelesaian yang paling efektif di capai.

0 comments: